Choď na obsah Choď na menu
 


27.-Slovensko nemusí hľadať Superstár III.

 

 

Na konci našich dejín umenia...

 

Poslednú kapitolku našich dejín umenia venujeme majstrom štetca, dláta...ale aj majstrom dobrého nápadu (ako by sme mohli nazvať konceptuálnych umelcov), ktorí na Slovensku zažiarili v druhej polovici dvadsiateho storočia. Ako už vieš z predošlej kapitoly, nie vždy to bolo v tej dobe pre tvorcov jednoduché. Nebolo to tak samozrejme celý čas a u všetkých. V šesťdesiatych rokoch napríklad prišlo na moment uvoľnenie a dokonca aj smery ako performance, happening  či konceptuálne umenie sa dostali aj k nám.

Aj prvky Pop-artu ku nám dokonca zablúdili, no my sme v tom čase boli úplne iný svet, než aký žili autori v Anglicku či Amerike. Kým oni vo svojich dielach kritizovali konzumnú spoločnosť, v ktorej mali ľudia všetkého nadbytok , a trávili všetok čas v supermarketoch, u nás v Československu bol v obchodoch jeden druh toaletného, dva druhy mlieka, dva druhy kávy... (zrnková a mletá) a mandarínky boli iba pred Vianocami, aj to iba kubánske, ktoré sa nedali šúpať. Rovnako šoubiznis ...čiže všetok ten cirkus okolo veľkých hviezd, ktorý v tom čase ovládal západný svet, u nás vznikal len pomaly a dokonca hudba zo západu sa k nám dostávala len veľmi ťažko. Po roku 1989 sa všetko zmenilo... v hudbe, výtvarnom umení, filme ale aj v bežnom živote. Poďme ale poporiadku...

 

 

Inšpirovaní Expresionizmom

Ako vieš z kapitolky o Expresionistoch, ten smer, aj keď mal v Nemecku veľmi smutný koniec ovplyvnil umelcov po celom svete ešte na veľmi dlhú dobu. Rovnako už vieš že aj na Slovensku boli tvorcovia, ktorých ten nový spôsob nazerania na svet veľmi oslovil.

Koloman Sokol (1902-2003) je v tomto príbehu asi najdôležitejší. S Expresionistami mal spoločný nielen štýl práce a prístup k zobrazovaniu ale aj tému.  Ten štýl a prístup sú myslím vidieť na prvý pohľad... postavy zámerne deformoval aby vystihol EXPRESIU... výraz, a výberom farieb pre zmenu podčiarkoval atmosféru. Téma je tiež podobná... často sú to smutné výjavy hovoriace o nešťastí a biede človeka. Bol ináč jedným z tých autorov, ktorí kvôli zlej situácii v Československu odišli.

01--1-.jpg

01--2-.jpg

 

Július Jakoby (1903-1985) bol ďalší autor, ktorý svoje postavy zámerne deformoval, aby vystihol čo sa v nich odohráva.

02--1-.jpg

02--3-.jpg

 

Ciprián Majerník (1909-1945) je autor, ktorého okrem iného veľmi ľahko spoznáš vďaka tomu že vo svojich dielach často používal tému koní. Rovnako ako u Sokola či Jakobyho aj u neho nájdeš veľa prác hovoriacich o utrpení, ťažkom živote ale aj o nádeji že sa svet zmení.

03--1-.jpg

03--2-.jpg

03--3-.jpg

 

No a samozrejme je tu ešte Vincent Hložník (1919-1997) ktorý, ako išli desaťročia vývoja sveta a umenia vo svete, sledoval nové trendy a pretváral ich do jemu vlastnej podoby.  Celý život ale v podstate ostal verný Expresionizmu.

04--1-.jpg

04--2-.jpg

Okrem toho že bol maliar, venoval sa aj sochárskej práci, grafike a bol ilustrátorom vyše sto diel Domácej ale aj svetovej literatúry.

05.jpg

05a.jpg

 

Vo svete  vtipu a fantázie

Umenie nie je len o obrazoch a sochách v galérii. Nájdeš ho aj ako ilustráciu v knihe ako v prípade Vincenta Hložníka, Martina Benku či Ľudovíta Fullu. Moderná technika ale priniesla nový druh umenia –AUDIOVIZUÁLNE UMENIE. V roku 1937 vznikol v USA prvý celovečerný farebný kreslený film SNEHULIENKA  A  SEDEM TRPASLÍKOV.

05b.jpg

V roku 1943 vznikol prvý slovenský animovaný film „STUDŇA LÁSKY“. Bol to príbeh tureckého kapitána Omara a jeho milej Fatimy, ktorá sa ocitla v zajatí na Trenčianskom hrade.

06.jpg

Hradný pán bol bohatý a tak o výkupné v zlatých dukátoch nemal záujem. Čo ho ale trápilo bolo, že na hrade stojacom na mohutnom skalnom brale nemá prístup k vode. Omar teda dostal za úlohu vykopať na hrade studňu. Tá studňa je tam vlastne dodnes a je pre turistov veľkým ťahákom, keďže je s jej vznikom spojená tak romantická legenda.

07.jpg

Viktor Kubal (1923-1997) bol pri zrode tejto naše prvej slovenskej animovanej rozprávky. Tvorbe pre deti ostal verný v podstate celý život. Natočil... alebo lepšie povedane nakreslil množstvo filmov a seriálov. Veľmi známy a doslova legendárny bol jeden z  prvých večerníčkových seriálov„PUF A MUF“, na ktorom pracoval v rokoch 1969-1973.

08.jpg

V roku 1976 dokončil film „ZBOJNÍK JURKO“ o Jurajovi Jánošíkovi

09--1-.jpg

09--2-.jpg

...a v roku 1980 tak trochu hororový film „KRVAVÁ  PANI“ o známej grófke Alžbete Báthoryovej, ktorá sa u nás stala v mysli ľudí akousi obdobou grófa Drakulu z Trensylvánie.

10aa.jpg

10ab.jpg

10b.jpg

Veľmi dôležité je v jeho prácach, že sa nesnažil vyšperkúvať zbytočné detaily a skôr si vytvoril štýl jednoduchej, štylizovanej no veľmi premyslenej kresby. Tento minimalizmus bol zámer, pretože tým dosiahol že sa divák nerozptyľuje nepotrebnými detailmi ale sústredí sa iba na dej a atmosféru. Viktor Kubal bol ale aj svetoznámy autor kresleného humoru a celé desaťročia ľudí tešil svojimi kresbami v novinách a časopisoch.

11.jpg

 

Veľkí majstri železa a bronzu

 

Ján Kulich (1930-2015) sa na začiatku svojej tvorby venoval predovšetkým ľudovým motívom. Bol hlavným predstaviteľom „Realisticko-formatívnej“ línie v slovenskom sochárstve ( čiže používal istú mieru štylizácie, no mal aj tak bližšie k realizmu, než k experimentom.

12.jpg

Venoval sa tvorbe malých plastík (v životnej veľkosti)

13.jpg

13a.jpg

...ale aj monumentálnym dielam ako napríklad socha Jánošíka nad Terchovou,

14a.jpg

a rovnako svetoznámy je aj vďaka svojej medailérskej tvorbe.

14b.jpg

A ak budeš mať niekedy cestu cez jeho rodnú Zvolenskú Slatinu, určite čekni galériu, ktorá tam je od roku 2015.

15aa.jpg

15ab.jpg

Všimnúť si tam môžeš napríklad to, že svoje diela väčšinou realizoval v bronze. K nemu ale ide zdĺhavá cesta, keďže najprv treba dielo vytvoriť ako malý, par desiatok centimetrov veľký návrh, potom sa vytvorí z hliny, z nej sa urobí forma a až do nej sa leje roztavený kov. Nuž a ak sa pri odlievaní nič nepokazí, nasleduje dokončovanie a brúsenie.

 

 

Autori, ktorých oslovilo

Konceptuálne umenie

 

Ono to s tým Konceptuálnym umením u nás bolo v tých časoch trochu zložitejšie ako v západnom svete a skôr ho autori často vnímali ako vec postoja k vtedajšej neslobode. V galériách a umeleckých časopisoch sa mu venovalo len veľmi málo priestoru a zmenilo sa to až po roku 1989. Jednako aj v tej dobe vznikali zaujímavé nápady.

Július Koller (1939-2007) napríklad často využíval slovné hračky ako napríklad „umeNIE!“ (schválne, či prídeš na to, čo tým myslel)

16.jpg

ale často tiež využíval fotografiu a inštaláciu v priestore. Vďaka tomu sa návštevník galérie ocitne doslova v jeho hlave a myšlienkach.

17--1-.jpg

17--2-.jpg

Vladimír Kordoš (1945) sa prezmenu často venoval interpretáciám známych diel z dejín umenia. Rovnako rád sa venoval aj akciám Performance. Tu vidíš dielo „Márnotratný syn“ od Rambrandta (toho už poznáš z kapitolky o Baroku) a následne Kordošovú interpretáciu... čiže prerozprávanie.

18.jpg

19.jpg

Rudolf Sikora (1946) napríklad vo svojej tvorbe často išiel aj do umenia Land-art

20.jpg

No venoval sa aj tvorbe objektov, ktoré upozorňovali na aktuálne dianie.

21.jpg

Milan Adamčík (1949-2017) bol okrem vizuálneho umelca aj hudobník (podobne ako Martin Benka).  Kým ale Benka svoje znalosti hudby používal k tvorbe diel inšpirovaných folklórom, Adamčík ako konceptuálny umelec išiel trochu iným smerom. Hudbu priamo použil v akcii PERFORMANCE,

22.jpg

alebo využíval prvky hudby na vytvorenie zaujímavých výtvarných kompozícií.

23--1-.jpg

23--3-.jpg

Chááá a na záver slovenských výtvarníkov, ktorí boli majstrami dobrého nápadu jeden náš rodák -Valašťan J

Otis Laubert (1946) -sa vo svojej tvorbe oproti ostatným spomenutým výtvarníkom viac venoval tvorbe OBJEKTOV. Niekedy ironicky, inokedy s nadsázkou, no každopádne vždy so zaujímavým nápadom pristupoval k predmetom, ktoré nás obklopujú v našom každodennom živote.

24--1-.jpg

24--2-.jpg

24--3-.jpg

Jeho výnimočnou metódou je ZBIERANIE.  Je zberateľom predmetov, pozorovateľom javov okolo seba a následne tvorcom niečoho nového. K jeho vlastnej ceste ho inšpirovali mnohí iní majstri dobrého nápadu a určite mal myšlienkovo veľmi blízko k Marcelovi Duchampovi, Surrealistom, Dadaistom ale aj v autorom Pop-artu.

 

 

...a koho ešte poznať?

 

Čo sa vynikajúcich umelcov týka, Slovensko je zlatá baňa... neviem... asi to máme v sebe či čo, ale na Slovensku bolo a aj v súčasnosti je také veľké množstvo dobrých výtvarníkov všetkých možných zameraní, že by mohla byť galéria v každej dedine a my by sme tu na našej stránke mali ešte ďalších 27kapitol. Vyberiem len pár mien... ostatných spoznáme osobne, keď sa znovu vyberiema na potulky galériami.

Rudolf Fila (1932-1997) bol moderný maliar v pravom slova zmysle. Najznámejšie sú jeho interpretácie známych diel z dejín umenia,

25a.jpg

25b.jpg

...ale rovnako zaujímavé sú jeho makroštúdie ľudského tela, ktoré robil technikou veľmi podobnou pointilistom, vďaka čomu pôsobia ako skutočná fotografia.

26--1-.jpg

26--2-.jpg

26--3-.jpg

Dorota Sadovská sa venuje veľmi podobnej téme makroštúdií tela,

27--2-.jpg

27.jpg

27b.jpg

...u nej je ale človek a jeho telo hlavnou inšpiráciou. Nie sú to len makroštúdie, ale aj rôzne experimenty s gestami a emóciami (pocitmi). Mohli by sme povedať že sa venuje tvorbe, ktorú mnohí nazývajú hyperrealizmus (čiže maľba ktorá je veľmi presná ako by to bola fotografia).

28a.jpg

28b.jpg

Aj fotografia je v jej tvorbe dôležitá,

29.jpg

...no a samozrejme že aj inštalácia v duchu konceptuálneho umenia v jej tvorbe hrá dôležitú rolu.

30.jpg

Marek Ormandík (1968) narozdiel od Doroty Sadovskej realistiku opustil a venuje sa maľbe, ktorá je veľmi blízka Expresionizmu a novej figurácii (ak si spomínaš na Francisa Bacona)

30b--1-.jpg

30b--2-.jpg

30b--3-.jpg

Milan Ormandík (1943) je sochár, no na rozdiel od Jána Kulicha sa od realistiky viac obrátil k experimentom a štylizácii.

31--1-.jpg

31--2-.jpg

Mária Bartuszová (1936-1996) bola pre zmenu sochárka, ktorá išla ešte ďalej. Vychádzala z prírodných tvarov (hádaj akých J) , no posunula ich do veľmi zaujímavej podoby.

32--1-.jpg

32--2-.jpg

32--3-.jpg

 

 

 

Nuž a na záver našich dejín umenia ešte jeden významný umelec J

...určite ho poznáš.

 

 

„???????   ???????“ (???? - ????) ...je najvýznamnejšou osobnosťou výtvarného umenia na Slovensku. Na začiatku 21.storočia navštevovala Zušku vo Valaskej, kde aj dnes (blízko stanice metra) nájdete veľkú galériu mapujúcu jej celoživotné dielo. V roku 2093 o jej živote a diele natočili celovečerný 4D film, ktorého premiéru sledovali aj členovia výskumnej stanice na Marse.

33-34-35.png

Na začiatku všetkého, kedysi dávno -v školskom roku 2020-2021 im v rámci online vyučovania učiteľ písal dejiny umenia a tam sa na záver v 27.kapitole dočítala, že niekto z nich bude v budúcnosti veľký umelec. Táto veľká osobnosť umenia na Slovensku vtedy ešte netušila, že číta o sebe a že práve ona  je tým najväčším umelcom budúcnosti.

33-34-35.png

33-34-35.png

Diela tejto významnej osobnosti výtvarného umenia nájdete v galériách na celom svete a rovnako vo všetkých troch galériách na Mesiaci.

Preslávila sa predovšetkým tým, že robila to... čo ju baví... J

33-34-35.png