16.-Impresionisti ll.
Impresionizmus nebol ale len o maľbe. Sochári AUGUSTE RODIN
a ANTOINE BOUDELLE sa rovnako pustili do skúmania pocitu z momentu.
Maliari ale aj Sochári IMPRESIONIZMU to vlastne celé s tým moderným umením začali. Po nich ale prišli ďalší, ktorí umenie posúvali ešte ďalej. Tých bezprostredne po nich voláme aj POSTIMPRESIONISTI. Veľmi dôležité je že celkovo umenie úplne od základov zmenilo svoj vývoj a podobu. Na prelome 19. a 20.storočia a potom v podstate celé dvadsiate storočie to už nebolo ako pred tým že od Antyky sa šúpalo k románskemu, od románskeho ku gotickému umeniu a tak ďalej. Zrazu tu boli rôzne smery rôznych skupín umelcov a každá z tých skupín mala svoju vlastnú cestu a svoje vlastné ciele a všetky tie smery existovali súbežne v jednom čase. Niektoré vznikali iné zanikali a mnohé boli inšpiráciou pre zrod ďalších ...nových smerov
FAUIZMUS
...bol smer v ktorom bol pre autorov veľkou inšpiráciou Paul Gauguin. Jeho čisté plochy plné výrazných farieb boli inšpiráciou pre autorov ako HENRI MATISSE (1869-1954)
a ANDRÉ DERAIN (1880-1854)
Ku svojmu pomenovaniu prišli v podstate rovnako ako Impresionisti... z úst kritikov. Ich maľby, keďže boli maľované výraznými farbami a čistými plochami, pripadali kritikom „surové“ ...a výrazné ako šelma (po francúzsky FAU)... v podstate ich nazvali „Šelmisti“
POINTILIZMUS
bol prezmenu smer v ktorom sa maliari rozhodli využiť jeden veľmi dôležitý poznatok z optiky a fotografie. Ak zaplníš obrovskú plochu červenými bodkami, z diaľky sa javí ako černená. Ak zaplníš plochu modrými bodkami, z diaľky... to neuhádneš... sa javí ako modrá.
AAAAALE ak na ploche použiješ modré a žlté bodky... to už je veda teda, v tvojom oku sa tie dve farby zmiešajú a ty vidíš zelenú, aj keď tam fakticky vôbec ale vôbec nieje. POINTILISTI na svojich obrazoch využívali a skúmali práve tento zvláštny jav a maľovali BODKAMI (po francúzsky POINT)
Boli to napríklad maliari GEORGES SEURAT (1859-1891)
a PAUL SIGNAC (1863-1935)
Fuuu... to by ešte bolo mien čo by som sem mohol šupnúť. Impresionizmus a potom neskôr obdobie postimpresionizmu prebudili toľko nesmiernych talentov že by to bolo aj na ďalšie dve kapitoly. Mnohí maliari a sochári po sebe zanechali tak výraznú stopu že boli každý z nich doslova počiatkom niečoho nového.
Na záver by som určite ešte spomenul veľmi zaujímavú osôbku ktorá veľkých majstrov stretla a sama sa veľkým majstrom stala.
SUZANNE VALADON (1865-1938) sa narodila do zložitej doby a tak sa veľmi skoro musela začať starať sama o seba. Pracovala ako krajčírka a dokonca vystupovala ako artistka v cirkuse. Keď mali Impresionisti svoju prvú prelomovú výstavu, Suzanne mala ešte len deväť rokov a netušila že raz sa stane ich nasledovníčkou.
Ako dospelá sa stala modelkou pre maliarov ako boli Henri de Toulose Lautrec, Augst Renoir alebo Edrgar Degas. Zvlášť pre Renoira bola zdá sa veľkou múzou a nachádzame ju na mnohých jeho obrazoch. Edgar Degas ale jej cestu ovplyvnil najviac. Objavil v nej veľký talent a presvedčil ju aby aj ona sama začala tvoriť.
Veľmi slávne sú jej portréty, akty a zátišia. Podobne ako Mery Cassatová dávala do svojich obrazov veľkú mieru jemnosti a citu pre obyčajnosť. Taktiež sa často napríklad venovala téme detí, rodičovstva a rodiny. Z praobyčajných momentov ako kúpanie alebo pomoc pri obúvaní dokázala vytvoriť nesmierne poetický okamih.
...ak ťa baví tvoriť, choď do toho naplno.
Rob čo ťa baví a ži tým naplno.
Možno si ďalší Vincent alebo ďalšia Suzanne :)